'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

"ALICJI NIE BĘDZIE" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Duża Scena)
AT Warszawa

Wydarza się awaria. Zaczynają padać pytania, dużo pytań - o reguły świata, o znaczenie imion, o relację w przestrzeni, w której natykają się na siebie bohaterowie. Do tego niektórzy nie do końca potrafią mówić - lepiej wychodzi im śpiewanie.
Kto zawinił, jeśli w ogóle da się wskazać jakąś winę, w krainie, w której skazanym się jest na nieśmiertelność?

Zagrać przyczyny awarii - wydaje się to ciekawe i zupełnie nieciekawe, ale trwają przygotowania do spektaklu, który dojrzewa wraz z jego aktorami. A dojrzewanie to trudny proces. Może nieco pomieszały się realia i można wpaść do niewłaściwej dziury, jeśli uważnie nie będzie się słuchać. Wyzwania większe niż w krainie czarów, a Alicji nie będzie!

Reżyseria: Bartosz Porczyk, Ewelina Adamska-Porczyk
Scenariusz: Bartosz Porczyk, Michał Pabian
Muzyka: Łukasz Damrych, Mariusz Obijalski, Bartosz Porczyk
Zespół muzyczny: Jacek Kita – fortepian, Jakub Szydło – perkusja, Marcel Marcin Piszczorowicz – perkusja
Teksty piosenek: Rafał Dziwisz, Bartosz Porczyk
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Dekoracja i kostiumy: Bartosz Porczyk
Asystent dekoracji i kostiumów: Łukasz Kubiak
Przygotowanie wokalne: Anna Serafińska, Natalia Kujawa, Małgorzata Majerska
Reżyseria dźwięku: Jakub Zaczkowski, Juliusz Gadaj, Szymon Nalepa
Reżyseria video i projekcji: Michał Mazurek, Marcin Almert
Asystentka: Jowita Kropiewnicka
Głos: Anna Seniuk

Obsada:
Bogumiła Bajor - MOTYL/ELKA
Jakub Cendrowski - SERCE/PIOTREK
Jędrzej Czerwonogrodzki - NIEKAPELUSZNIK/MIREK
Julia Ćwian - ALICJA/KAŚKA
Magdalena Dąbkowska - DODO/CZEŚKA
Angelika Jasińska - KOT/OLA
Karol Osentowski - PAN TIK TAK/BARTEK
Żaneta Rus - KRÓLOWA/GOŚKA

Czas trwania: 1 godz. 50 min. (bez przerwy)

"ARABELA" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Mała Scena)
AST Kraków - Filia we Wrocławiu

Arabela to kultowy czechosłowacki serial z lat 80. dla dzieci i młodzieży. Serial, który zachwycał i bawił kilka pokoleń widzów, zaskakiwał oryginalną wyobraźnią i lekkością czeskiego humoru. Do dziś wspominane i pamiętane są niezapomniane postaci filmu jak Czarodziej Rumburak, Diabeł Blekota, Czarownica, Czarodziej Vigo, czy niespełniony aktor dubbingowy Majer.
Dziś Arabela pozostaje nie tylko sentymentalnym powrotem do dzieciństwa starszego pokolenia, ale jest wciąż ekscentryczną opowieścią o przenikających się światach baśni i realnego. O buncie czarodzieja drugiej kategorii Rumburaka, który pragnie wywrócić hierarchiczny i tradycyjny świat bajek wykorzystując do swych celów czary i manipulacje światem realnym. W tle konfliktu obserwujemy romantyczną miłość pomiędzy bohaterką bajki księżniczką Arabelą, a młodym chłopakiem z Pragi Petrem.
Czy możliwa jest relacja miłosna postaci bajkowej i "prawdziwej”? Czy bunt Rumburaka zmieni istniejący porządek świata baśni i czy może wpłynąć na realną rzeczywistość? Czy próba rewolucji wpłynie na zmianę zachowania i sposobu myślenia poszczególnych bohaterów? I czy nasz świat mieniący się realnym, podlegający chaotycznym i dynamicznym zmianom technologicznym, społecznym i politycznym jest aby na pewno bardziej rzeczywisty niż świat bajek.

O tym opowiemy już wkrótce...

Reżyseria: Piotr Ratajczak
Tekst: Malina Prześluga
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Scenografia, kostiumy, lalki: Marianna Lisiecka-Syska
Choreografia: Ewelina Ciszewska
Dramaturgia: Zofia Pinkiewicz
Opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak, Szymon Kępczyński, Erycze Herbut, Zofia Pinkiewicz
Współpraca reżyserii formy: Erycze Herbut, Zofia Pinkiewicz
Asystenci reżysera: Natalia Dudziak, Erycze Herbut, Zofia Pinkiewicz
Nagranie i montaż video: Agnieszka Błaszczak

Obsada:
Dominika Banaszek – XENIA
Kajetan Bartosik – VILLIBALD, MAJER
Magdalena Cygan – VIGO, MULLERÓWNA
Natalia Dudziak – KRÓLOWA
Katarzyna Gąsior – ARABELA
Mateusz Guzowski – RUMBURAK
Vasylyna Martseniuk – CZERWONY KAPTUREK
Olga Mleczko – CZAROWNICA
Jakub Sendek – BLEKOTA
Patryk Sztęborowski – KRÓL, PETR

Prawa autorskie do sztuki reprezentuje Agencja ADiT.

Czas trwania: 2 godz. 10 min. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 15+
W spektaklu wykorzystano światło stroboskopowe.

"BACHANTKI" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Duża Scena)
AST Kraków - Filia w Bytomiu

Spektakl dyplomowy inspirowany Eurypidesem to opowieść o zemście, o potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy. Dionizos swoją ekspansją seksualną zawstydza Penteusa. Jego działania oparte są na brawurze, prowokacji, natomiast Penteusa na lęku. Obaj reprezentują działania reaktywne wobec sytuacji, które ich spotykają. Są uwikłany w konflikty rodzinne i świadomie bądź nieświadomie wchodzą w rozgrywki, których podłożem jest chęć władzy.
„BACHANTKI” to spektakl o roli tajemnicy w rodzinie i jej konsekwencjach, które obciążają cały ród. Ciężar tajemnicy sprawia, że członkowie rodziny nieświadomie przejmują pewną część bólu, rozpaczy, żalu, który nie może zostać otwarcie wyrażony. A to sprawia, że wewnętrzne konflikty narastają wewnątrz członków rodziny i społeczności, dochodząc do eskalacji i rozładowania, często niosącego tragiczne skutki. Energia seksualna wówczas zostaje przekierowana właśnie na rozładowanie emocjonalne napięć, a nie na wyrażanie miłości i szczęścia.

Choreografka Daniela Komędera wraz z reżyserką Darią Kopiec, kompozytorką Aleksandrą Gronowską i zespołem aktorskim reinterpretują tekst, patrząc ze współczesnej strony na tematy zawarte w klasycznej tragedii takie jak boskość w człowieku, odwet, namiętność, walka, pożądanie, lęk czy zawiść. Przypatrują się roli ofiary jako zakamuflowanej formie zemsty.

Choreografia: Daniela Komędera
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec
Muzyka: Aleksandra Gronowska
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet
Reżyseria światła: Daria Kopiec
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek
Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny: Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz
Koordynacja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies, Agnieszka Kasprzyk
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz
Asystent z obsady: Weronika Gotowska
Zdjęcia: Kama Rokicka
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz

Obsada:
Eliza Bilska - HARMONIA
Julia Bodziony - TEJRESJAS
Angelika Bosacka – DEMETER
Artur Gołuch – EROS / POSŁANIEC I
Weronika Gotowska – SEMELE
Nadine Gregor – INO
Rafał Karnicki – KADMOS
Natalia Koper - PERSEFONA
Ewa Kowalczyk – HERA
Weronika Manowska – AGAUE
Zuzanna Meyer – DIONIZOS
Paulina Michalska – SĘDZINA / GAJA / IZYDA
Aleksander Mitura – ZEUS
Michalina Pitry – AUTONOE
Aleksandra Płużyczka – EUROPA / POSŁAŃCZYNI II
Agata Skucińska – REJA / IZYDA / MARIA MAGDALENA
Dawid Sozański – PENTEUS
Michelle Stolarek – AFRODYTA / KYPRIS

Partnerzy: Miasto Bytom, Teatr Rozbark, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, taniecpolska.pl, TVP3
Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.
Specjalne podziękowania dla:
Teatru Zagłębia w Sosnowcu za wsparcie spektaklu przez krawcowe #szyjemyzkulturą oraz Działdowskiego Bractwa Rycerskiego za wypożyczenie rekwizytów do spektaklu.

Czas trwania spektaklu: 2 godz. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 16+
W spektaklu wykorzystuje się efekt świateł stroboskopowych.

"DZIEWCZYNO, TAKIE KONFUNDUJĄCE" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Mała Scena)
AT Warszawa - Filia w Białymstoku

Wielkimi krokami zbliża się premiera nowego hollywoodzkiego blockbustera, „Ashes of Tomorrow”. Film Wade’a Flexa, postapokaliptyczne science-fiction, w którym o władzę nad resztkami zasobów walczą, wraz ze swoimi poddanymi, dwie silne kobiety i jedna równie silna kosmitka, to nie tylko rozrywka na poziomie, lecz także zaproszenie do namysłu nad przyszłością planety Ziemia.
Ale zanim film wejdzie do kin, trzeba go porządnie wypromować. Wschodzące gwiazdy Hollywood, Maree Kometo, X.Halley, Flora Plott, Canberra Todd, Joasia K. Sleigh, Jude Butler, Tommy Shalloway i Knight Darker, wyruszają na wypełniony atrakcjami press tour, by opowiedzieć o swojej pracy i wzbudzić zainteresowanie w potencjalnych widzach „Ashes of Tomorrow”.

Kontrowersje i konflikty narastające wokół hollywoodzkiej produkcji skrzętnie relacjonują i przetwarzają social media – zarówno te starsze, jak i najnowsze, tekstowe i wizualne, wolne i szybkie. Mają różne narzędzia, ale te same cele: przykuć uwagę, wzmóc klikalność, bez reszty wciągnąć i uzależnić użytkowniczki. Nadzorują i analizują, zadają ważne pytania albo szukają dziury w całym. Drama je nakręca, a one nakręcają dramę, i tak w kółko, aż film rozbije box office albo zaliczy totalną klapę.

Twórczynie i twórcy spektaklu „Dziewczyno, takie konfundujące” badają, na czym polega doświadczanie współczesnego Internetu i jak można obrócić je w teatr – w jaki sposób social media działają na zmysły, wpływają na wyobraźnię, kształtują ekonomię uwagi, radykalizują i zmieniają swoich użytkowników. Czy każdy jest swoim własnym brandem? Te wszystkie dramy to tak na serio, czy może na niby, żeby sprzedać film, produkt, usługę? I czy to ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie?

Dyplom studentek i studentów aktorstwa teatru lalek w białostockiej Akademii Teatralnej to nie tylko huczne zwieńczenie ich edukacji, lecz także szansa, by zobaczyć na scenie niezwykle twórcze osoby, które z ogromnym kunsztem budują rozmaite postacie i świat wokół siebie, swobodnie korzystając z narzędzi teatru dramatycznego i teatru formy. Druga część spektaklu powstała dzięki ich pomysłom i improwizacjom. Pełna zaangażowania i pasji praca zespołowa czyni „Dziewczyno, takie konfundujące” ekscytującym przeżyciem.

Reżyseria: Weronika Szczawińska
Koncepcja: Jowita Mazurkiewicz i Weronika Szczawińska, druga część spektaklu na podstawie pomysłów i improwizacji aktorskich.
Tekst, dramaturgia: Jowita Mazurkiewicz
Kostiumy: Marta Szypulska
Asystentka reżyserki: Beata Ćma
Asystent kostiumografki: Marko Saidov
Inspicjentka: Michalina Krzemianowska
Technika mowy: Ewa Gajewska-Jasińska
Pracownia plastyczna: Karolina Baczar, Anna Chilińska, Magdalena Dąbrowska, Zbigniew Romanyk, Roża Turlińska
Dział techniczny: Mirosław Bobowik, Mariusz Doroszko, Artsemi Khatkevich, Konrad Malowaniec, Krzysztof Matosek, Jan Mróz

Obsada:
Marina Bazdyrieva - FLORA PLOTT / CLARINDA / INSTAGRAM
Bartłomiej Bazyluk - TOMMY SHALLOWAY / CASSIUS / TIKTOK 2
Maria Czok - JOASIA K. SLEIGH / CYRA / PODCAST 1
Weronika Kozłowska - X. HALLEY / MONOS / YOUTUBE
Michalina Krzemianowska - MAREE KOMETO / DEMOS / TWITTER
Łucja Helena Mucha - KNIGHT DARKER / VESPER / FACEBOOK / FALCON
Mateusz Wyżliński - JUDE BUTLER / NOX / PODCAST 2
Magdalena Zubrycka - CANBERRA TODD / XELARA / TIKTOK 1

Czas trwania spektaklu: 2 godz. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 15+

"FORTISSIMO" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Mała Scena)
AST Kraków

Jeden z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie.
Osiemdziesiąt siedem młodych pianistek i pianistów.
Osiemset siedemdziesiąt palców. Od drżących, po otarte do krwi.
Wszystkie ćwiczone do perfekcji.
A zwycięzca tylko jeden.
Następna szansa za pięć lat.
Czy za drugim razem brzuch boli tak samo jak za pierwszym?
Czy da się słuchać tych samych utworów przez siedem godzin dziennie?
Jak długa jest droga na Konkurs, jeśli jedzie się autobusem?
Do czego jest się zdolnym, kiedy okazuje się, że nie jest się wystarczająco zdolnym?
Co jest lepsze: udział w konkursie, czy apokalipsa zombie?
Czy pękająca skóra na opuszkach palców bardzo boli?
Czy będzie Chopin?
Jak samemu złamać rękę?
Czy można przeszlifować diament za mocno?
Czemu nikt nie uczy nas jak radzić sobie z presją?
Co, jeśli moja gra nie sprawia, że świat zamiera?
Komu mam zgłosić, że rezygnuję?
Mazurki, Sonaty, Nokturny i całe gamy
emocji. Wszystkie fortissimo. Tylko płacz w łazience stłumiony.
Konkurs Chopinowski, jak się bawicie?!
Spektakl inspirowany filmem dokumentalnym „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka.
„Nie kopiujcie mistrzów, żeby osiągnąć sukces. Nie kopiujcie siebie, gdy staniecie się mistrzami. Grajcie pochyłym pismem, nieustannie wychylając się ku niezapisanym wersom.”

Tekst: Małgorzata Czerwień (V r. WRD)
Reżyseria: Marcin Liber
Choreografia: Hashimotowiksa
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Muzyka i opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Autor tekstu „Piosenka o Chopinie”: Filip Zaręba (IV r. WA)
Asystentki reżysera: Paulina Gajewska (IV r. WA), Eugenia Balakireva (IV r. WRD)

Obsada: 
Julia Arendowska
Sandra Boryczka
Aleksandra Burdzińska
Paulina Gajewska
Mateusz Kurcius
Alicja Matusiak
Michał Murawski
Jakub Tofil
Zuzanna Wieczosek
Filip Zaręba
Grzegorz Zinkiewicz
Magdalena Żak
Kamil Żebrowski

Czas trwania: 2 godz. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 15+

"FRANKENSTEIN SHOW" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Duża Scena)
AST Kraków

„Frankenstein Show” to wariacja na temat wymyślonej przez Mary Shelley historii doktora Frankensteina i stworzonego przez niego Monstrum, ujęta w musicalową formę. Energetyczna muzyka, dynamiczna choreografia, sporo humoru, ale i chwile wzruszenia. To w zamyśle twórców spektakl rozrywkowy, a jednocześnie próba niewesołej diagnozy współczesnego świata, w którym tęsknota za bliskością drugiego człowieka i miłością zderza się z osobistymi ambicjami i dążeniem do odniesienia sukcesu.
Przede wszystkim jednak to spektakl dyplomowy studentów specjalności wokalno-aktorskiej mający pokazać nieprzeciętne umiejętności młodych adeptów aktorstwa.

Scenariusz na podstawie adaptacji Wojciecha Kościelniaka
według powieści Mary Shelley
Opieka pedagogiczna i reżyseria: Rafał Dziwisz
Teksty piosenek: Rafał Dziwisz
Współpraca dramaturgiczna: Julia Nowak (IV r. WRD)
Muzyka: Piotr Dziubek
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Scenografia: Damian Styrna
Kostiumy: Katarzyna Paciorek
Choreografia: Tina Papazyan, Adam Beta
Wizualizacje: Eliasz Styrna
Asystenci reżysera: Julia Turczynowicz-Suszycka, Karol Pawluszek (IV r.WA)

Obsada:
Anna Bielawska – PASTOR / AGATA
Inga Chmurzyńska – WOŹNA MARTA / MONSTRUM
Sara Kociołek – ELŻBIETA / KOBIETA ZE SZKŁA
Kamil Micał – HENRYK
Karol Pawluszek – PROFESOR WALDMANN
Alex Spisak – IGOR / ŚLEPIEC
Wiktoria Wojtas – MATKA
Mateusz Wróblewicz – WIKTOR

Czas trwania: 1 godz. 50 min. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 15+
W spektaklu pojawia się efekt dymu, głośna muzyka, efekty dźwiękowe (wystrzały, pioruny).

"MEWA" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Duża Scena)
AT Warszawa

„Mewa” to dramat Czechowa, w którym na pierwszy plan wysuwają się tęsknota za miłością oraz potrzeba tworzenia. Z charakterystyczną dla współczesności wrażliwością reżyserka Katarzyna Minkowska oraz dramaturżki – Marta Lewandowska i Joanna Połeć – wraz z zespołem aktorskim dokonują dziś reinterpretacji tego klasycznego tekstu. Przenoszą bohaterów w dzisiejsze realia, zadając pytania o to, jak odnaleźliby się we współczesnym świecie. Aktorzy i aktorki starają się na nowo zdefiniować ikoniczne postaci Czechowa, badając język, jakim mogłyby posługiwać się dzisiaj oraz dynamikę łączących ich relacji. W pracy poszukują emocjonalnych stanów, które odzwierciedlają różne rodzaje pragnienia miłości oraz to, jak dzisiaj artyści zapisują swoje życie w sztuce.
Jaką rolę w dzisiejszym świecie odgrywałaby Arkadina? Czy byłaby ikoną kultury? Jak wyglądałby spektakl stworzony przez Trieplewa? Postawiłby na autorski tekst, czy zdecydował się na adaptację? I wreszcie, pytanie, które jest na ustach całego środowiska – jaki teatr chcemy oglądać we współczesnych czasach?
Aktorzy zaangażowani w spektakl wzięli udział w warsztatach przeprowadzonych przez Grzegorza Łabudę i Jakuba Margosiaka z Michael Chekov Acting Lab. Pozwoliło im odkryć nowe ścieżki do swoich postaci, otwierając przed nimi możliwości głębszego wniknięcia w role i poszukiwania w sobie postaci.

Reżyseria: Katarzyna Minkowska
Dramaturgia: Marta Lewandowska, Joanna Połeć na podstawie przekładu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej
Choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Scenografia i kostiumy: Łukasz Mleczak
Muzyka: Wojciech Frycz, Kuba Dyniewicz
Światło: Monika Stolarska

Obsada:
Julia Banasiewicz - ARKADINA
Aleksander Buchowiecki - DORN
Maksymilian Cichy - SORIN
Kuba Dyniewicz - TRIEPLEW
Maja Kalbarczyk - POLINA
Maria Kresa - NINA
Kacper Męcka - TRIGORIN
Tomasz Obiński - MIEDWIEDIENKO
Magdalena Parda - MASZA

Czas trwania spektaklu: 2 godz. 10 min. (bez przerwy)
W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

"MIDSUMMER night's dream" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Mała Scena)
AST Kraków - Filia we Wrocławiu

Jeśli wierzyć niektórym źródłom Szekspir napisał tę przedziwną komedię na uroczystość zaślubin pewnego możnowładcy. Przewrotny to prezent ślubny, który opowiada o nietrwałych, być może na chybił trafił ulokowanych uczuciach, skoro byle „czarowny sok” jest w stanie spowodować zmianę ich adresata. Do tego mąż chcąc podporządkować sobie niesforną małżonkę, każe jej pod wpływem tego samego soku otworzyć ramiona dla smoka/potwora… osła. I choć niby wszystko wraca na koniec do dawnego porządku, to te nocne zdarzenia, nie byłyby chyba możliwe, gdyby nie miały źródła w sekretnych, nie do końca uświadomionych pragnieniach bohaterów. Nie bez powodu Szekspir umieścił akcję dramatu podczas nocy letniego przesilenia – nocy świętojańskiej (ang. midsummer night), kiedy codzienny porządek świata zostaje zawieszony. Noc pogańskich rytuałów, noc limitowanego jedynie świtem karnawału najdzikszych fantazji, skrywanych pragnień i emocji jego uczestników.
W czasach autora sztuka ta nie była zbyt często grana, a po jakimś czasie wróciła (jak to miało miejsce i w wypadku innych mniej oczywistych dzieł Stradfordczyka) pod postacią uproszczonych przeróbek i tak utrwaliła się w tradycji wystawienniczej, jako rozkoszna bajka, komedia omyłek z poczciwymi duszkami, które tylko z roztargnienia plączą losy kochanków. Polscy tłumacze też pominęli w tytule angielski przedrostek mid. Przywracając naszemu spektaklowi oryginalny tytuł chcemy wyraźniej wskazać na ten mroczny, pogański nawet aspekt komedii Szekspira, chcemy zajrzeć pod poszewkę rzeczywistości, zobaczyć jaki potencjał badania i odsłaniania tajemnic ludzkiej natury, w całej jej złożoności, skrywa ta dziwna baśń.
Autor umieścił w swojej sztuce również wątek teatralny.

Postanowiliśmy uruchomić tę metateatralną warstwę komedii w bardziej współczesnych okolicznościach i zastanowić się, jak dziś rzemieślnicy ateńscy opowiedzieliby o najgłębszych zakamarkach ludzkiej natury.

Inscenizacja: Paweł Miśkiewicz
Opracowanie tekstu: Paweł Miśkiewicz, na podstawie dramatu Williama Shakespeare'a w tłumaczeniu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Kostiumy: Hanka Podraza
Muzyka: Rafał Mazur
Konsultacje choreograficzne: Ewelina Ciszewska
Współpraca dramaturgiczna: Jacek Niemiec (III rok WRD w Krakowie)
Scenariusz improwizacji aktorskich: Olga Matuszek, Klaudiusz Kawka, Grzegorz Kumorkiewicz, Jacek Niemiec
Asystent reżysera: Piotr Markiewicz
Projekt graficzny: Łukasz Garlicki

Obsada:
Kamila Bartkowiak – HERMIA
Szymon Bandyk – TEZEUSZ, OBERON
Klaudia Janecka – HELENA
Klaudiusz Kawka – FLET
Grzegorz Kumorkiewicz – MIKUŚ
Piotr Markiewicz – LIZANDER
Olga Matuszek – PIGWA
Jakub Mróz – DEMETRIUSZ
Maria Pisera – HIPOLITA, TYTANIA
Magdalena Sawicka – PUK

Czas trwania: 2 godz. 15 min. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 16+

"OJCIEC" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Mała Scena)
AT Warszawa

„Ojciec” Agaty Dudy Gracz, to spektakl, w którym tytułowy bohater za pomocą nadludzkich sił i w drastyczny sposób tworzy dzieło idealne – krucyfiks wiszący w kościele Najświętszej Marii Panny w Gdańsku.

Scenariusz inspirowany jest opowiadaniem Oskara Jana Tauschinskiego „Świętokradztwo”. Agata Duda-Gracz sięga po trudny i gęsty znaczeniowo utwór austriackiego pisarza, aby poruszyć problem człowieka – twórcy. Twórcy, który w trakcie tworzenia utożsamia siebie z bogiem, a swój proces artystyczny – z boskim aktem. Jako artysta totalny, w swym artystycznym szaleństwie, stwierdza, że dzieło doskonałe może powstać tylko w wyniku obcowania z prawdą – w myśl idei, że prawdziwa sztuka jest zawsze okrucieństwem zadanym ludziom. Takie podejście wpływa na konstrukcję spektaklu, w którym wytworzona iluzja ma bliski kontakt z realnością. W ten sposób widz zadaje sobie pytania: gdzie jest moralna granica artysty? Kto daje mu prawo do bycia katem? Czy tworząc w imię ludzkości może dokonać diabelskich czynów? Czy sztuka uprawnia go do stawiania się ponad prawem?

Reżyseria, tekst, scenografia, kostiumy: Agata Duda-Gracz
Muzyka: Łukasz Wójcik-Zawierucha
Światło: Cezi Studniak
Współpraca choreograficzna: Piotr Wach
Asystentury:
Karolina Bondaronek, Kinga Cybul, Malwina Dutkiewicz, Anna Kryńska, Aleksander Raczek, Marta Sitarz

Obsada:
Stanisław Kawecki - CZELADNIK
Klementyna Lamort de Gail - CÓRKA
Mikołaj Łukasiewicz - RZEŹBA/BISKUP
Norbert Panert - OJCIEC
Agnieszka Rajda - MATKA
Jan Sałasiński – JUR

Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Czas trwania spektaklu: 1 godz. 55 min. (bez przerwy)
Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.
W spektaklu wykorzystywane są wyroby tytoniowe oraz sucha glina, w związku z czym prosimy osoby z problemami oddechowymi o zachowanie szczególnej ostrożności.

"PAKUJEMY MANATKI" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Duża Scena)
AST Kraków - Filia we Wrocławiu

Od kiedy można uznać człowieka za zmarłego? Kiedy śmierć staje się procesem zdysocjowanym w czasie, określenie kiedy dusza wybiera się na drugą stronę staje się zdecydowanie trudniejsze. Czas na zmiany ucieka przez palce, dni stają się coraz krótsze, a kolory wokół ciemnieją. Garstka mieszkańców stara się wypełnić sobą nawzajem pustki zapadłe wraz z nimi w przestrzeni, w której czas się zatrzymał. Brak miłości, perspektywy, sensu to podstawowe choroby sąsiadów.
Historia to wzloty i upadki mocno zarysowanych postaci w ich często zabawnych, ale i wzruszających próbach zasmakowania spokoju i szczęścia.
Dramat autorstwa Hanocha Levina umieszczamy w realiach zawieszonych pomiędzy “starym” i “nowym”, między “już poznanym” a “nieodkrytym”. Zaglądamy postaciom w okna tak bardzo podobne do tych od dawna znajomych. Mamy do czynienia z rodziną Globczików, w której małżonkowie starają się zapanować nad nieujarzmioną seniorką rodu oraz swoim zamkniętym w sobie synem. Oglądamy perspektywę rodziny Szabtajów, w której każda z kobiet stara się znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce zarówno na świecie jak i w partnerstwie. Poznajemy Hoffsztaterów i Gelernterów oraz ich marzenia o lepszym, zupełnie innym świecie. Niektórzy szukają miłości, inni jak prostytutka Grace czy stary kawaler Alberto odnajdują w namiętnościach szansę na coś więcej.

W myśli autora znajduje się miejsce na czarny humor jak i na refleksję. Podszyte grubą nicią ironii zdarzenia przeplatają się z gorzkim obrazem ludzi skazanych na podróż z samym sobą. Jest to baśń o mieścinie, w której każdy mieszkaniec musi stanąć oko w oko z pytaniem „co dalej?”

Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Tekst: Hanoch Levin
Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Reżyseria, dramaturgia, wideo: Remigiusz Brzyk
Scenografia, kostiumy, opracowanie graficzne: Gabriela Kruk | ASP
Muzyka, opracowanie muzyczne: Dawid Grenda | AM
Choreografia: Anna Obszańska
Reżyseria świateł: Monika Stolarska
Producentka: Miła Popowska
Asystentki reżysera: Marcjanna Siedler, Dominika Siwiec
Makieta: Marek Bieganowski
Konsultacje lalkowe: Aneta Głuch-Klucznik
Pieśni i aranż: Joanna Urbanyi, Piotr Zubek
Skrzypce: Martyna Fudali
Operatorzy kamery: Martyna Fudali, Marcin Jastrzębski
Opieka scenograficzna ASP: Elżbieta Wernio
Opieka kompozytorska AM: Sebastian Ładyżyński
W spektaklu wykorzystano lalki autorstwa Dudy Paivy oraz fragment filmu „Podróż na księżyc” reż. Georges Méliѐs

Obsada:
Magdalena Banasiak – HENIA
Dominik Buksa – AVNER, ALBERTO, CWI
Viet Anh Do – ZIGI
Bartosz Fabisiak – MOTKE, SZABTAJ, MUNIA, ALFONS
Martyna Fudali – ANGELA, AMACJA, BRUNO, CYLA
Marcin Jastrzębski – ELKANAN, ELISZA
Karina Rezner – LOLA, NINA
Marcjanna Siedler – BIANKA, GRACE
Joanna Urbanyi – CYPORA
Kamila Wiklińska – BOBBA, BELLA

Program Integracyjny Uczelni Artystycznych Wrocławia
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Prawa autorskie do sztuki i prawa autorskie tłumacza reprezentuje Agencja ADiT

Czas trwania: 2 godz. 5 min. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 16+

"WIERNA WATAHA" 43. Festiwal Szkół Teatralnych (Teatr ARLEKIN Duża Scena)
AST Kraków - Filia we Wrocławiu

Miasteczko zawieszone gdzieś w przestrzeni pomiędzy Lizboną a Moskwą. Odizolowane i zamknięte. Mieszkańcy są oddani Bogu, który jest jedynie sztucznym pomysłem na utrzymanie porządku. Dziwaczne rytuały, tradycja i wiara zamknęły społeczność w kręgu pozornego bezpieczeństwa. Każda próba buntu, ucieczki, wątpliwości będzie ukarana. Gromada przeciw jednostce, wataha przeciw jednemu, który osłabia jej siłę. Tłumione namiętności, które eksplodują z mocą potrafiącą zniszczyć ustalony porządek. Nie ma wygranych, nie ma przegranych. Prawdziwa pozostaje jedynie ofiara.

Reżyseria: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)
Tekst, reżyseria, scenografia, choreografia: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)
Kostiumy, opracowanie graficzne: Nikola Łada |ASP
Muzyka: Adam Szczegóła |AM
Reżyseria świateł: Alicja Pietrucka
Konsultacje wokalne: Małgorzata Pauka
Asystentka reżyserów: Natalia Dudziak
Producentka: Miła Popowska
Opieka scenograficzna ASP: Damian Banasz
Opieka kompozytorska AM: Sebastian Ładyżyński

Obsada:
Kajetan Bartosik – PIERWSZY
Anna Bertman – MATKA
Natalia Dudziak – GAJA
Maria Głubisz - JOANNA
Adrianna Jagiełło – ISKRA
Marcin Nowicki – JAREK
Natalia Podyma - SABINA
Alicja Smaczny – BYSTRA
Patryk Sztęborowski – BRACIA
Tomasz Żurek – OJCIEC

Spektakl Bierze udział w 31. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
W 2017 roku dramat WIERNA WATAHA Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak (PiK) zdobył Nagrodę Alternatywną w konkursie GDYŃSKA NAGRODA DRAMATURGICZNA.
Program Integracyjny Uczelni Artystycznych Wrocławia.
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czas trwania: 1 godz. 40 min. (bez przerwy)
Kategoria wiekowa: 16+

Ballady morderców | Nick Cave po polsku
Ponadczasowe utwory Nick’a Cave’a w nowych aranżacjach i interpretacjach.

Pozwól porwać się w mroczny świat morderców i morderczyń. Poznaj Staggera Lee, dowiedz się, co wydarzyło się w Millheaven i jakie tajemnice kryje Bar O’Malleya.

Monodram muzyczny w wykonaniu Adama Mortasa – laureata Wiosła Kultury za najlepszy debiut muzyczny, któremu towarzyszyć będzie Mistrz Polski w beatboxie – Marcin ZORAK Szymański oraz pianista Rafał Rybak.

Scenariusz i reżyseria: Adam Mortas
Opracowanie muzyczne: Adam Mortas, Rafał Rybak, Marcin ZORAK Szymański
Choreografia: Krystian Łysoń
Kostiumy i scenografia: Marcelina Kilian, Adam Mortas
Asystentka reżysera i inspicjentka: Agnieszka Choińska

Czas trwania spektaklu: 1 godzina bez przerwy

UWAGA! Spektakl dla widzów pełnoletnich!

Beze mnie jesteś nikim
Pierwszy etap tonięcia to zachłyśnięcie. Człowiek wpada w panikę, próbuje wstrzymać oddech, w organizmie zaczyna spadać poziom tlenu. Organizm próbuje się bronić, wymusza odruch oddechu, a tonący połyka wodę… 

Człowiek tonie bezgłośnie. Nikt nie usłyszy wołania o pomoc, usta i płuca wypełniają się wodą. Może ktoś zauważy machanie rękami, rozpaczliwą próbę utrzymania się na powierzchni ale rzadko kiedy odczyta sygnały. Przerażający jest fakt, że osoba tonąca zachowuje świadomość, nawet w momencie kiedy leży już na dnie. Nie może się ruszyć i wie, że umiera…

Zrealizowany na podstawie wstrząsającego reportażu Jacka Hołuba o tym samym tytule spektakl opowiada o przemocy, stale obecnej w naszych domach i kulturze – jej przyczynach, mechanizmach, a także społecznym i instytucjonalnym przyzwoleniu i zobojętnieniu na zamknięte w czterech ścianach akty agresji.
Twórczynie i twórcy podejmują próbę opowiedzenia o przemocy bez jej reprodukowania – szukają teatralnej i plastycznej metafory, która – oddając głos ofiarom – nie powiela przemocowych wzorców.
Aktorki i aktorzy w performatywny sposób poruszają się po przestrzeniach wspomnień bohaterek i bohaterów, próbując znaleźć odpowiedź na zależności i mechanizmy systemu działania przemocy: jej ofiar, sprawczyń i sprawców, by opowiedzieć historię uratowania – historię nadziei, że można się z tej ciemności wynurzyć.

Autor: Jacek Hołub
Reżyseria | adaptacja | dramaturgia: Agata Biziuk
Scenografia | kostiumy: Marika Wojciechowska
Koordynacja scen intymnych | choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Video: Piotr Wacowski
Realizacja zdjęć podwodnych: Bartosz Stróżyński FIMUFO STUDIO
Muzyka: Piotr Klimek
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 26 maja 2023 roku | Mała Scena

Występują:
Halszka Lehman / Malwina Jelistratow
Gracjan Kielar
Damian Sosnowski
Katarzyna Żuk

Czas trwania: 1 godzina i 30 minut bez przerwy

Spektakl przeznaczony dla widzów w wieku 16+

Ciało dziewczyny
Zbadać rozziew pomiędzy oszałamiającą realnością tego, co się dzieje, w momencie, kiedy to się dzieje, a dziwną nierealnością, jakiej nabiera to, co się zdarzyło.
Annie Ernaux, „Pamięć dziewczyny”, tłum. Agata Kozak

„Ciało dziewczyny” to opowieść o zderzeniu perspektyw eksplorującej swoją seksualność dziewczyny i dojrzałej kobiety, która próbuje dociec prawdy na temat dawnych przeżyć. Jej powrót do prowincjonalnego miasteczka staje się pretekstem do spojrzenia na własną przeszłość przez pryzmat ciała. Rekonstruowana pamięć o chwilach dorastania przywołuje obrazy budzącego się pożądania, dominującego męskiego spojrzenia i pełnej ambiwalentnych uczuć relacji między dziewczynami. To w końcu historia ciała, które chce nauczyć się odmawiać tego, na co nie jest gotowe i przyjmować to, co naprawdę chce dostać.

Reżyseria: Pamela Leończyk
Tekst | dramaturgia: Daria Sobik
Scenografia | kostiumy: Magdalena Mucha
Muzyka: Magdalena Sowul
Produkcja: Kamila Golik
Inspicjentka: Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 25 października 2024 r.,
Mała Scena | Festiwal Teatru Niezbędnego

Występują:
Jolanta Jackowska
Gracjan Kielar
Maciej Kobiela
Halszka Lehman
Rozalia Rusak

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 20 minut bez przerwy

Spektakl przeznaczony dla widzów 16+

Hamlet we wsi Głucha Dolna
Coś niezwykłego musi dziać się we wsi Głucha Dolna, skoro z wizytą wybiera się do niej sam premier. Ten premier, z Jedynej Słusznej Partii. Za namową pochodzącego ze wsi posła Mariana Bukary lokalna społeczność postanawia przygotować na tę okazję występ artystyczny. Jego kanwą staje się – zupełnie przypadkowo – „Hamlet” Szekspira. A może to jednak nie przypadek, skoro losy bohaterów z każdym dniem coraz bardziej przypominają historie postaci z tragedii o duńskim księciu?

Jak zebrana naprędce trupa aktorska, złożona z mieszkańców wsi, którzy ostatni raz występowali w szkolnych jasełkach, poradzi sobie z najważniejszym dramatem w historii teatru? Kto złapie się w hamletowską „pułapkę na myszy”? Czy ikoniczny dylemat: „być albo nie być” znajdzie rację bytu w świecie dotacji i dopłat do hektara?
Spektakl w reżyserii Roberta Talarczyka przenosi akcję jugosłowiańskiej tragikomedii Ivo Brešana do czasów współczesnych. Do miejsca nieokreślonego, które wydaje się jednak dziwnie znajome. Sztuka staje się tym samym próbą znalezienia odpowiedzi na pytania o ponadczasowe mechanizmy władzy, tak doskonale opisane przez Szekspira, które w XXI wieku w całkiem poważny sposób prowadzą do absurdu, a potem już tylko go eskalują…

Autor: Ivo Brešan
Reżyseria: Robert Talarczyk
Adaptacja tekstu | dramaturgia: Miłosz Markiewicz
Scenografia | kostiumy | reżyseria światła: Justyna Łagowska
Muzyka: Miuosh
Asystent reżysera: Konrad Michalak
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Premiera: 6 stycznia 2023 roku, Duża Scena

Występują:
Przemysław Dąbrowski (Mirek Pulicz)
Barbara Dembińska (Weronka Szczepańska)
Maciej Kobiela (Jasiek Skoczny | debiut)
Agnieszka Korzeniowska (Maria Miś)
Gracjan Kielar (Andrzej Kunca)
Krzysztof Pyziak (Maćko Maciek)
Tomasz Kubiatowicz (Szymon Murzyn)
Konrad Michalak (Paweł Mazur)
Adam Mortas (Zbyszek Ochman)
Michał Kruk (Marian Bukara)
Paulina Walendziak / Rozalia Rusak (Andżelika Pulicz)

Czas trwania spektaklu: 2 godziny z przerwą

Uwaga! Podczas spektaklu aktorzy palą na scenie papierosy.

Hotel ZNP
Rękopis znaleziony w popielniczce

Belcia, bohaterka powieści Izabeli Tadry, jest w nieprzerwanym ruchu: z jednego pokoju hotelowego do drugiego, z rąk matki do ciotki, od męża do kochanka, z romansu do kolejnej przygody. Jej (...) imponujące włosy są budulcem, z którego ma powstać idealna córka, grzeczna panienka, niedostępna seksbomba, wierna żona, odpowiedzialna matka, kobieta fatalna, kobieta-dziecko, przyjaciółka, powierniczka, bogini. Współczesna kobieta ma przecież tyle dróg do wyboru! (...)

Ponad realnymi postaciami unosi się jeszcze jedna, kluczowa figura: tajemniczy „Pan”, do którego Belcia kieruje swoją opowieść. Humor i kamp zderzają się z ostentacyjnie nienowoczesnym liryzmem, z rozbitym na fragmenty, ale wciąż pulsującym pod powierzchnią wielkim sercowym wyznaniem, które Belcia kieruje do miłości swojego życia. Nie dowiemy się nigdy, czy „Pan” istnieje, wiemy jednak, że jest wzorcem kochanka, którego Belcia będzie szukać w każdym napotkanym mężczyźnie.

Jak być sobą w świecie, w którym tradycyjne role są zgrane, wybrakowane i ciasne, ale wciąż siedzą mocno pod skórą, a nowe dopiero niepewnie się rodzą? Co w dzisiejszej rzeczywistości znaczy być sobą i czy autentyczne spotkanie z partnerem/partnerką jest w ogóle możliwe?

W adaptacji Małgosi Maciejewskiej w pełni wybrzmiewa bezczelny humor powieści. Mamy tu operetkę, absurdalną i kampową, i tragikomiczny standup. Podróż przez mężczyzn, fryzury i hotelowe pokoje, pełna potknięć i do bólu prozaicznych rozczarowań i pomyłek zdaje się nie mieć końca, a jej bohaterka – być niezniszczalna. Głód uczucia, wiara w spotkanie i spełnienie w miłosnej relacji są jej paliwem. I to chyba czyni ją wzruszającą. Włosy Belci można ściąć – i tak odrosną.

Autorka: Izabela Tadra
Reżyseria: Kuba Kowalski
Adaptacja | dramaturgia: Małgorzata Maciejewska
Scenografia | kostiumy: Maks Mac
Muzyka: Olo Walicki
Improwizacje muzyczne: Antoni Włosowicz
Choreografia: Krystian Łysoń
Reżyseria światła: Damian Pawella
Inspicjentka | asystentka reżysera: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 19 października 2024 r., Duża Scena

Występują:
Paulina Walendziak (Belcia)
Katarzyna Żuk (Matka | Matka Faceta od wibratorów)
Maciej Kobiela (Wilhelm)
Karolina Bednarek (Niańka)
Piotr Seweryński (Cioteczka | Ojciec Faceta od wibratorów)
Damian Sosnowski (Facet w szlafroku | Facet od wibratorów)
Paweł Kos (Facet od koksu | Facet od lakierów)
Michał Kruk (Facet romantyczny)
Antoni Włosowicz (Duch Belci)

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 50 minut bez przerwy

Spektakl przeznaczony dla widzów 18+ (wulgarny język)

Inauguracja 43. Festiwalu Szkół Teatralnych (Duża Scena)
Studenci IV roku aktorstwa polskich publicznych uczelni teatralnych zaprezentują się w swoich spektaklach dyplomowych na scenach łódzkich teatrów. To będzie unikatowe spotkanie. Naprzeciw siebie staną studenci aktorstwa tuż przed finałem swojej szkolnej drogi i głodna teatralnych doznań festiwalowa publiczność. Jury festiwalu zmierzy się z wyzwaniem oceny przygotowanych ról, a teatralni krytycy, reżyserzy castingów i dyrektorzy teatrów wypatrywać będą tych najbardziej obiecujących.
W 16 dyplomowych spektaklach, stworzonych pod opieką uznanych i doświadczonych reżyserów, zaprezentują się studenci Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku oraz Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi.
Jury pracować będzie w składzie: Roma Gąsiorowska, Adrian Panek, Piotr Kruszczyński, Kalina Zalewska oraz przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Eliza Kujan.
Spektakle dyplomowe zobaczmy na scenach Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Teatru Studyjnego, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatru Lalek Arlekin oraz Szkoły Filmowej w Łodzi.
Spotkamy się nie tylko w Teatrze. Cykl LAUREACI FST NA WIELKIM EKRANIE to spotkanie z posiadaczami laurów minionych już edycji Festiwalu Szkół Teatralnych, którzy królują dziś i na scenie, i na ekranie. Zapraszamy na projekcje filmów z ich udziałem oraz spotkania. Na wydarzenia cyklu wstęp wolny!
W programie 43. FST także warsztaty Agencji Dramatu i Teatru ADiT, warsztaty z reżyserkami castingu, spotkanie z Mariuszem Bargielskim i Christiną July Kim „Od castingu do czerwonego dywanu” oraz spotkanie z jurorami tegorocznej edycji festiwalu.

Trzymamy kciuki za wszystkich studentów, którzy podczas 43. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi staną na deskach łódzkich teatrów. To już, to ten moment. Wszyscy na scenę!

ORGANIZATOR
Szkoła Filmowa w Łodzi

WSPÓŁORGANIZATORZY
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia w Bytomiu
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu
Akademia Teatralna w Warszawie
Akademia Teatralna w Warszawie Filia w Białymstoku
Teatr Studyjny w Łodzi
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
Narodowe Centrum Kultury

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025
Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łodzi

PATRONATY HONOROWE
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wojewoda Łódzki Dorota Ryl
Marszałek Województwa Łódzkiego Joanna Skrzydlewska
Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska

PARTNERZY
Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatr Szwalnia, Medicus Clinic, TOYA, Opus Film, Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP, Uniwersytet Łódzki, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Związek Artystów Scen Polskich ZASP, Agencja Dramatu i Teatru ADiT, MPK Łódź, Klub P29

PATRONATY MEDIALNE
TVP Kultura, Dziennik Łódzki, TVP Łódź, TVP INFO, Radio Łódź, TV Toya, Dziennik Teatralny, E-Teatr.pl, Chodźże Do Teatru, Teatralny.pl, Teatr Dla Wszystkich

Autor oprawy graficznej 43. FST: Krzysztof KUKI Iwański

Kto jest szalony – ja czy świat?
Supernowoczesne kliniki, biznesy okołomedyczne, terapie gwarantowanego dobrobytu – wszystko po to, by sprostać wymaganiom nowego kanonu: bycia zdrowym, radosnym, ambitnym, aktywnie uczestniczącym w społeczno-ekonomicznym „teatrze” współczesności. Bo jeśli nie, to… należy się leczyć! W dzisiejszym świecie poczucie dyskomfortu związanego z funkcjonowaniem w późno-nowoczesnej rzeczywistości staje się jednostką chorobową.

Tekst odwołuje się do pierwszych spotkań diagnostycznych z psychiatrami, podczas których analizowana jest identyfikacja pacjenta z trudnościami, jakich doświadcza. Analizuje perspektywę ulgi, jaką może przynieść uznanie symptomów niedopasowania do kanonu za chorobę. Przestrzeń intymnych rozmów ze specjalistami przeplata się tu z symboliką współczesnych terapii, gdzie narracje pacjentów stają się elementem gry mającej docelowo maksymalizować zadowolenie i poczucie przynależności.

Co definiuje nas dziś jako „zdrowych” lub „chorych”? Czy zaburzenia i różnice w sposobach funkcjonowania są objawami choroby, czy może wyrazem buntu, wykraczającego poza możliwości medycyny? Czy diagnoza jest kluczem do zrozumienia siebie, czy może pułapką, która ogranicza indywidualność?

Tragifarsa o dyktaturze szczęścia i sukcesu prowokuje do refleksji nad rolą jednostki w świecie pełnym oczekiwań oraz nad tym, czy w dzisiejszych realiach normalność jest w ogóle możliwa.

Reżyseria: Ruslán Viktorov
Scenariusz | dramaturgia: Michał Pabian
Scenografia | kostiumy: Maks Mac
Muzyka: Richard Wolf
Ruch sceniczny: Zuzanna Kasprzyk
Reżyseria światła: Damian Pawella
Asystentka reżysera: Weronika Ososko
Tłumaczenie z j. niemieckiego w procesie prób: Jakub Sierenberg
Inspicjentka: Hanna Molenda

Premiera:
25 kwietnia 2025 roku, Duża Scena

Występują:
Karolina Bednarek (ŻAKLINA)
Barbara Dembińska (DOKTOR WANDA CZUJNIK)
Paweł Kos (JAN)
Halszka Lehman (MENEDŻERKA ZDROWIA ZOSIA)
Mirosława Olbińska (MATKA, taka bardziej trzy po trzy)
Paulina Walendziak (DOLORES)
Antoni Włosowicz (XANNY)
Maciej Bisiorek | gościnnie (MATTHEW RICHARD)

Czas trwania spektaklu zostanie określony po ostatniej próbie generalnej.

Kto nie ma nie płaci
Sztuka Daria Fo "Kto nie ma, nie płaci" przedstawia dzień z życia dwóch małżeństw: Antonii i Giovanniego oraz Margherity i Luigiego. Wysokie ceny żywności zmuszają kobiety do kradzieży z pobliskiego supermarketu jedzenia, które jak w starej sztuce commedia dell’arte, realizującej topos głodu, staje się elementem groteskowej akcji. Czy mężczyźni poprą „obywatelskie nieposłuszeństwo” swoich żon, a wydarzenia ze sklepu przerodzą się w rewolucję o krajowym zasięgu? Zderzenie serii zabawnych scenek z ostrą wymową społeczną tej historii daje efekt satyryczny. Jednocześnie skłania do zwrócenia uwagi na problemy pracy i kapitału.

Dario Fo jest dramaturgiem, aktorem i reżyserem, a także jednym z najbardziej kontrowersyjnych przedstawicieli świata teatru. Reprezentuje teatr komiczny od ludowego widowiska średniowiecznego i komedii dell’arte po nowe formy wodewilu, musicalu i burleski. W 1997 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Napisał kilkadziesiąt sztuk. Do najbardziej znanych należą: Wielka pantomima z flagami i kukłami małymi i średnimi, Misterium buffo i Przypadkowa śmierć anarchisty.

Autor: Dario Fo
Przekład: Piotr Bikont i Paweł Lesisz
Reżyseria: Piotr Bikont
Scenografia: Aleksander Janicki
Kostiumy: Zuzanna Markiewicz
Muzyka i śpiew: Jacek Bieleński
Asystent reżysera: Wojciech Oleksiewicz

Prapremiera: 9 kwietnia 2011 roku, Mała Scena

Występują:
Mirosława Olbińska (Antonina)
Katarzyna Żuk (Margherita)
Gracjan Kielar (Luigi)
Tomasz Kubiatowicz (Inspektor)
Wojciech Oleksiewicz (Strażnik)
Sławomir Sulej (Giovanni)
Dymitr Hołówko (gościnnie, Dziadek)
Jacek Bieleński (gościnnie, Pieśniarz)

Sugerowany wiek odbiorcy powyżej czternastu lat.

Czas trwania: 2 godziny z przerwą

Mój pierwszy rave
Pochodząca z Łodzi Agnieszka Jakimiak sięgnie do łódzkiej kultury klubowej przełomu tysiącleci – historii efemerycznej rewolucji w rytmie acid techno, drum’n’bassu, jungle i punka, napędzanej przez tysiące młodych ludzi, którzy tańczyli do upadłego w klubach i na ulicach miasta znanego z pofabrycznego kurzu i obezwładniającej szarości.
Dla pokolenia dzisiejszych 40-50-latków spektakl będzie powrotem do czasów studenckich; dla pokolenia ich dzieci – spotkaniem z miastem, klimatem i muzyką lat 90-tych; dla Łodzi – kolejną odsłoną obchodów 600-lecia.
Jestem z Łodzi, ale nigdy nie byłam na Paradzie Wolności, na squacie na Węglowej, na imprezach w tunelu pod ulicą Pomorską, w klubie New Alcatraz. Wyjeżdżałam z Łodzi 18 lat temu, w przekonaniu, że tutaj wszystkiego należy się bać. Dziś chciałabym poczuć tętno miasta, którego wtedy nie poznałam – być częścią Łodzi, która celebruje różnicę i różnorodność, miasta, w którym nie trzeba się martwić o bezpieczeństwo innych, bo tańczy się wspólnie, ramię w ramię. Chciałabym pójść na imprezę, na której jak u siebie czują się kobiety, osoby queerowe, nieśmiałe nastolatki, kiepscy tancerze, fanatycy industrialu i boidudki takie, jak ja. 
Mówi się, że sztuka jest po to, żeby można było przez chwilę pożyć cudzym życiem. W tym spektaklu zapraszam wszystkich, żebyśmy wspólnie przeżyli mój pierwszy łódzki rave.
Agnieszka Jakimiak

Reżyseria | scenariusz: Agnieszka Jakimiak
II Reżyser | dramaturgia | scenografia | światła | video: Mateusz Atman
Muzyka | kompozycja | przygotowanie występu na żywo: Łukasz Jędrzejczak
Choreografia: Oskar Malinowski
Kostiumy: Nina Sakowska
Inspicjentka: Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 17 listopada 2023 | Mała Scena

Występują:
Halszka Lehman
Paulina Walendziak
Mirosława Olbińska
Łukasz Jędrzejczak (gościnnie)

Czas trwania: 1 godzina i 10 minut bez przerwy

UWAGA!
W spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe oraz głośna muzyka.
Sugerowany wiek odbiorcy 16+
Miejsca nie są numerowane. Widzowie mają do wyboru miejsca siedzące w cenach regularnych oraz miejsca tańczące w cenie 30 zł od osoby.

Noc szpilek
Czterech klasowych przegrywów kontra bezwzględna nauczycielka wychowania seksualnego w męskim liceum jezuitów i ogarnięta wojną domową Lima lat 90-tych. Ludzie znikają tu codziennie. Nic dziwnego, że niefortunny żart, który przerodził się w konflikt między chłopcami i wskutek gwałtownej eskalacji całkowicie wymknął im spod kontroli, mógł przejść niezauważony – jak szpilka w pyle limskiej ulicy.

Manu, Beto, Carlos i Moco po dwudziestu latach spotykają się na zjeździe absolwentów. Zbieg okoliczności sprawił, że za popełniony czyn żaden z nich nie odpowiedział. Powrót do grzechów młodości nie będzie łatwy. Dlaczego wracają? Przed czym uciekają? Co ryzykują, ujawniając swój sekret?

Pełen czarnego humoru thriller jednego z najpopularniejszych współczesnych peruwiańskich pisarzy w adaptacji Piotra Pacześniaka to opowieść́ o wolności wyboru. Bo czy którykolwiek wybór możemy określić́ jako wolny? I w jakim stopniu jesteśmy za niego odpowiedzialni? Ile w tym, co robimy, jest dziedzictwa naszych ojców i matek, miasta i kraju, a ile naszych własnych decyzji? Czy próbując każdy zły uczynek zrozumieć i uzasadnić okolicznościami, nie zbliżamy się niebezpiecznie do moralnego relatywizmu, który uniemożliwia odróżnienie dobra od zła? Ale czy mamy moralne prawo, by każdy zły uczynek potępić?

Autor: Santiago Roncagliolo
Tłumaczenie: Tomasz Pindel
Reżyseria: Piotr Pacześniak
Choreografia, ruch sceniczny, koordynacja scen intymnych: Krystyna Lama Szydłowska
Reżyseria światła: Monika Stolarska
Asystentka reżyserki światła: Helena Rakovich
Muzyka: Michał Zachariasz

Prapremiera: 7 marca 2025 roku, Mała Scena

Występują:
Michał Badeński
Łukasz Gosławski
Maciej Kobiela
Rozalia Rusak
Damian Sosnowski
Katarzyna Żuk

Czas trwania spektaklu: określimy po ostatniej próbie generalnej

Sugerowany wiek odbiorcy: 16+ (sceny nagości, wulgarny język)

Pasty do mycia języka
czytanie past Malcolma XD oraz spotkanie z twórcą

Internetowe pasty Malcolma XD stały się rozpoznawalne dzięki specyficznemu językowi autora, który rzuca wyzwanie politycznej poprawności i powszechnie przyjętym zasadom komunikacji. Garściami czerpie ze stereotypów i uproszczeń, używając publicystycznych pretekstów do budowania narracji o bohaterach, którzy zbłądzili we współczesnej rzeczywistości. Wiralowe teksty nie przestają zwiększać swojej objętości, zmieniając się w rubaszne i oryginalnie zakrzywione znaki czasu.

Spotkania w Nowym to połączenie performatywnego czytania fragmentów past i rozmowy z Malcolmem XD (a właściwie z jego wizerunkiem, bo autor ukrywa swoją tożsamość i korzysta z przetwarzającej głos technologii).

W marcu skoncentrowaliśmy się na temacie jednostki. Przeczytaliśmy fragmenty past: "Złota piwnica", "Paulina, Patolog i pies" oraz "Mój stary to fanatyk wędkarstwa", i rozmawialiśmy o tym, jak śmiać się z fantazji o samym sobie.
W czytaniu marcowym wystąpili:
Michał Badeński
Bartek Kotwica
Mirosława Olbińska

W maju weźmiemy pod lupę społeczności – rodzinne, squaterskie, ideowe. Przeczytamy fragmenty powieści "Emigracja", z których dowiemy się o pewnym mieście z liczbą ludności 10000 – 19999, o Festiwalu Agrestu, politycznej poprawności, demokracji squatersów, problemach Stomila i granicach wytrzymałości przyjaźni.
Postaramy się także dowiedzieć, jak język pasty przekłada się na język filmowy. Czy można i jak dalece ośmieszać teorie spiskowe?Czy żart, kpina i absurd są receptą na radzenie sobie z szeregiem wyzwań? Czy łatwo wtopić się w masę i stać się magmą śmiechu?

W czytaniu majowym wystąpią:
Barbara Dembińska
Maciej Kobiela
Rozalia Rusak.

Gościem spotkania (obok Malcolma XD) będzie Michał Tylka, reżyser m.in. „Fanatyka” i „Wujka Foliarza” – zekranizowanych past Malcolma XD.

Opieka dramaturgiczna: Michał Pabian
Inspicjentka: Agnieszka Choińska

Czas trwania: ok. 75 minut, w tym 40 minut aktorskiej lektury i 35 minut rozmowy.

Prawda
Scena Inicjatyw Aktorskich

Prawda. Od korzyści płynących z jej przemilczenia po kłopoty związane z jej wyjawieniem.

Czym jest prawda? I kto zna odpowiedź na to pytanie, skoro nie znajdują jej nawet filozofowie? Czy niemówienie prawdy jest kłamstwem? I czy kłamstwo zawsze jest złe?

Dowcipna, drażniąca sumienie francuska komedia, grana z powodzeniem na całym świecie, to opowieść o związkach budowanych na półprawdach i niedomówieniach, manipulacjach i kłamstewkach.

Ale… czy gdyby wszyscy mówili sobie prawdę, to ostałaby się na ziemi chociaż jedna para? A może to byłby koniec cywilizacji? Bo kto właściwie potrzebuje całej prawdy?
I co, jeśli jedyny dowód miłości, jaki możemy dać najbliższej osobie, to nadal ją okłamywać? Tylko może po prostu musimy robić to lepiej…

Autor: Florian Zeller
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Agnieszka Korzeniowska
Inspicjentka: Hanna Molenda

Premiera: 13 grudnia 2024 roku, Mała Scena

Występują:
Agnieszka Korzeniowska
Magdalena Kaszewska
Gracjan Kielar
Michał Kruk

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 20 minut bez przerwy

Scena IMPRO Teatru Nowego - Last Minute! - przedwakacyjna, improwizowana komedia all inclusive
Najlepszy wstęp do udanych wakacji! Wyjątkowo gorąca komedia improwizowana na zakończenie sezonu. Coś dla miłośników polskiego wybrzeża jak i odległych zakątków świata - postaramy się odwiedzić jak najwięcej wakacyjnych destynacji!
Bilety w specjalnej cenie 50 zł!

Impro przebojem zdobywa sceny i serca publiczności na całym świecie. Za co pokochaliście improwizowane spektakle? Za błyskotliwe i szalenie zabawne wykorzystywanie i interpretację podrzucanych przez was, czyli widzów, sugestii. Aktorki i aktorzy Sceny IMPRO Teatru Nowego realizują wszystkie pomysły, nawet te najbardziej zwariowane. Dzięki temu improwizowane spektakle za każdym razem są inne i zaskakujące, pełne niewiadomych. To Wy tworzycie scenariusze wymyślając nam role, proponując miejsca akcji, narzucacie styl i sposób gry. Efekty często zaskakują także i nas!

Gwarantujemy, że po pierwszej wizycie dołączycie do grona miłośników naszej Sceny IMPRO.

Czas trwania spektaklu: min. 1 godzina i 30 minut bez przerwy

Występują:
Jolanta Jackowska
Michał Kruk
Konrad Michalak
Adam Mortas
Antoni Włosowicz

Scena IMPRO Teatru Nowego - Panna i (roz)Wodnik - ezoteryczna komedia improwizowana
Impro przebojem zdobywa sceny i serca publiczności na całym świecie. Za co pokochaliście improwizowane spektakle? Za błyskotliwe i szalenie zabawne wykorzystywanie i interpretację podrzucanych przez was, czyli widzów, sugestii. Aktorki i aktorzy Sceny IMPRO Teatru Nowego realizują wszystkie pomysły, nawet te najbardziej zwariowane. Dzięki temu improwizowane spektakle za każdym razem są inne i zaskakujące, pełne niewiadomych. To Wy tworzycie scenariusze wymyślając nam role, proponując miejsca akcji, narzucacie styl i sposób gry. Efekty często zaskakują także i nas!

Gwarantujemy, że po pierwszej wizycie dołączycie do grona miłośników naszej Sceny IMPRO.

Czas trwania spektaklu: min. 1 godzina i 30 minut bez przerwy

Występują:
Jolanta Jackowska
Michał Kruk
Konrad Michalak
Adam Mortas
Antoni Włosowicz

Scena IMPRO Teatru Nowego - Romans z mordercą - improwizowana komedia kryminalna
Zaczyna się niewinnie, a potem widzowie decydują kto zginie i w jaki sposób. Czy uda nam się wykryć mordercę? I co z tego wyniknie? Przekonajcie się sami.

Gwarantujemy, że po pierwszej wizycie dołączycie do grona miłośników naszej Sceny IMPRO.

A jeśli pokochaliście już improwizowane spektakle za błyskotliwe i szalenie zabawne wykorzystywanie i interpretację podrzucanych przez was, czyli widzów, sugestii, to wiecie, że aktorki i aktorzy Sceny IMPRO Teatru Nowego realizują wszystkie pomysły, nawet te najbardziej zwariowane. Dzięki temu improwizowane spektakle za każdym razem są inne i zaskakujące, pełne niewiadomych. To Wy tworzycie scenariusze wymyślając nam role, proponując miejsca akcji, narzucacie styl i sposób gry. Efekty często zaskakują także i nas!

Czas trwania spektaklu: min. 1 godzina i 30 minut bez przerwy

Występują:
Jolanta Jackowska
Michał Kruk
Konrad Michalak
Adam Mortas
Antoni Włosowicz

Scena IMPRO Teatru Nowego - Żubry w Tatrach - improwizowana komedia działkowa
Impro przebojem zdobywa sceny i serca publiczności na całym świecie. Za co pokochaliście improwizowane spektakle? Za błyskotliwe i szalenie zabawne wykorzystywanie i interpretację podrzucanych przez was, czyli widzów, sugestii. Aktorki i aktorzy Sceny IMPRO Teatru Nowego realizują wszystkie pomysły, nawet te najbardziej zwariowane. Dzięki temu improwizowane spektakle za każdym razem są inne i zaskakujące, pełne niewiadomych. To Wy tworzycie scenariusze wymyślając nam role, proponując miejsca akcji, narzucacie styl i sposób gry. Efekty często zaskakują także i nas!

Gwarantujemy, że po pierwszej wizycie dołączycie do grona miłośników naszej Sceny IMPRO.

Czas trwania spektaklu: min. 1 godzina i 30 minut bez przerwy

Występują:
Jolanta Jackowska
Michał Kruk
Konrad Michalak
Adam Mortas
Antoni Włosowicz

Seks dla opornych
Alice i Henry, dwoje pięćdziesięcioparolatków, wybrali się do ekskluzywnego hotelu, żeby odświeżyć swoje małżeństwo i wyrwać się z codziennej rutyny. Przy pomocy poradnika szukają sposobu na dodanie pikanterii związkowi. Jednak każde z nich koncertowo psuje romantyczne chwile uniesienia.
Ona oczekuje czarującego i odważnego mężczyzny, który zaskakiwałby ją kwiatami. On pragnie jedynie świętego spokoju i uśmiechu na twarzy żony. Czy w poradniku znajdą odpowiedź na swoje problemy?
Błyskotliwa komedia z niebanalną puentą to świetna okazja na spędzenie teatralnego wieczoru we dwoje. Nie stawiajcie oporu i przyjdźcie do teatru!

Autor: Michele Riml
Przekład: Hanna Szczerkowska
Reżyseria: Paweł Pitera
Scenografia: Allan Starski
Kostiumy: Wiesława Starska
Choreografia: Edyta Wasłowska
Opracowanie muzyczne: Maria Waśkiewicz
Inspicjentka: Hanna Molenda

Premiera: 15 grudnia 2018 roku, Mała Scena

Występują:
Maria Gładkowska (Alice Lane)
Wojciech Wysocki (Henry Lane)

Czas trwania: 1 godzina i 45 minut z przerwą

Śmierć komiwojażera
Pracujesz całe życie, żeby spłacić dom. 
I kiedy wreszcie jest już twój, 
nie ma komu w nim mieszkać.

Z nagrodzonego Pulitzerem jednego z najwybitniejszych dramatów XX wieku Remigiusz Brzyk wydobywa gorzki komizm życia everymana, szukającego spełnienia w tym, co nie daje mu szczęścia.

Komiwojażer – to brzmi dumnie. Tak naprawdę Willy Loman to zwyczajny domokrążca – taki, od którego większość opędza się jak od natrętnej muchy. Starzejący się apostoł amerykańskiego snu; lojalny budowniczy kapitalizmu, któremu nic się w życiu nie udało. Trybik ledwie w wielkiej machinie iluzji, napędzającej marzenie, by mieć – nawet kosztem bycia. Postać w gruncie rzeczy tragikomiczna w swoich rozpaczliwych rojeniach o sukcesie, zaprzeczaniu porażce i konsekwentnym niszczeniu tego, na czym najbardziej mu zależy. Ale pogrzeb miał ładny…

Ludzie, którzy wchodzili w Polsce w dorosłość na początku lat 90-tych, kiedy rodzący się kapitalizm dawał nadzieję, że amerykański sen ziści się tu i teraz, dziś są w wieku Willy’ego Lomana. Czym różniły się łóżka polowe z Jarmarku Europa od walizek z próbkami towaru? Kredyt frankowy od tego w dolarach? Czy kilka dekad, dzielących nas od dnia, w którym Arthur Miller powołał Lomana do życia i skazał go na śmierć, zmienia kaliber męskiej frustracji? Wreszcie: jak daleko pokoleniu Z, odmawiającemu spełniania rodzicielskich marzeń, do synów Lomana? A może to oni mają rację?

Autor: Arthur Miller
Przekład: Joanna Gorczycka
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Scenografia: Marika Wojciechowska
Kostiumy: Rafał Domagała
Muzyka: Jacek Grudzień
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Premiera: 2 grudnia 2023 | Duża Scena

Występują:
Juliusz Chrząstowski (gościnnie aktor Narodowego Starego Teatru w Krakowie) – Willy Loman
Katarzyna Żuk – Linda Loman
Maciej Kobiela – Biff Loman
Damian Sosnowski – Happy Loman
Piotr Seweryński – Charley
Sławomir Sulej – Wuj Ben
Karolina Bednarek – Howard Wagner, Letta
Edmund Krempiński – Bernard
Magdalena Kaszewska – kobieta (Ewa)
Rozalia Rusak (debiut) – Miss Forsythe
Wojciech Oleksiewicz – Stanley

Czas trwania spektaklu: 3 godziny z jedną przerwą

UWAGA!
W trakcie spektaklu na scenie palone są papierosy.
Prosimy o punktualność. Ze względu na inscenizację spektaklu spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na przedstawienie.

Śmieszy cię to?
"Śmieszy cię to?" to nawiązujący do klasyki gatunku – brytyjskiej farsy opartej o serię nieporozumień - portret rodzinny Jonesów. Stanley, Mira, Paul i Caroline od lat z coraz większym trudem wytrzymują ze sobą pod jednym dachem. Rodzinne podobieństwo sprawia jednak, że szukają podobnych rozwiązań – każde z nich postanawia uciec od pozostałej trójki… w to samo miejsce: do hotelu Better, którego doskonała obsługa przez niemożliwą do wytłumaczenia pomyłkę umieszcza całą rodzinę w jednym pokoju.

Na co liczą nasi bohaterowie szukając azylu w hotelu? Jak gapowaty personel wybrnie z kłopotów, jakie na siebie ściągnął? Czy seria zwariowanych perypetii pozwoli bohaterom uniknąć niechcianego spotkania? Jakie sekrety skrywa przed sobą nawzajem rodzina Jonesów?

Czy istnieje sposób, żeby przerwać ten niekończący się ciąg gagów, pomyłek, nieporozumień, zlekceważeń, nieusłyszeń, zignorowań, niezauważeń, wkrętek, uników, porażek, upadków? Czy na karuzeli śmiechu Jonesom nie zrobi się niedobrze?

Reżyser | autor tekstu: Michał Buszewicz
Scenografia: Barbara Hanicka
Kostiumy: Mikołaj Dziedzic
Muzyka: Baasch
Choreografia: Katarzyna Sikora
Reżyseria światła: Rafał Paradowski
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 8 marca, Duża Scena - na Dzień Kobiet

Występują:
Karolina Bednarek
Maciej Kobiela
Paweł Kos
Mirosława Olbińska
Rozalia Rusak
Sławomir Sulej
Paulina Walendziakz

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 20 minut bez przerwy

Tajemniczy ogród
Gdyby na świecie zostało tylko jedno drzewo w ogrodzie zamkniętym na klucz i słoik nasion, jesień była niepodobna do jesieni, a dorośli powtarzali „ciężkie czasy, dużo pracy”, nic nie robili, tylko straszyli i ciągle ich nie było, to… to byłaby sytuacja katastroficznie katastrofalna!

W niektórych dzieciach wizja przyszłości świata w kontekście zmiany klimatu wywołuje uczucie niepokoju – zwłaszcza wtedy, gdy nie widzą konkretnych działań podejmowanych przez dorosłych. Coraz częściej czują też presję, by samodzielnie ratować świat.

„Tajemniczy Ogród” w reżyserii Justyny Łagowskiej to umieszczona w niedalekiej przyszłości muzyczna opowieść o uzdrawianiu przez kontakt z naturą. W adaptacji klasycznej powieści Frances H. Burnett autorstwa Darii Sobik bohaterowie odkrywają tajemniczy ogród i wyruszają w podróż do wspólnego zadbania o siebie. Poczucie osamotnienia zostaje ukojone mocą przyjaźni, współdziałania i samoakceptacji w przestrzeni, w której można czuć złość, krzyczeć, płakać, śmiać się, głęboko oddychać i po prostu nic nie robić.

Spektakl będzie pretekstem do rozmowy o ponadczasowych wartościach i kwestiach ważnych dla młodego pokolenia: przyjaźni i pozytywnych relacjach z innymi ludźmi (niezależnych od ich statusu majątkowego), empatycznym towarzyszeniu w sytuacji choroby, cierpienia i utraty, a także: o znaczeniu przyrody w życiu człowieka oraz wzajemnym między nimi oddziaływaniu – o sile, którą można czerpać z natury, m.in. w sytuacjach kryzysów emocjonalnych – i o trosce, jaką jesteśmy jej winni.

Autorka: Frances Hodgson Burnett
Tłumaczenie: Jadwiga Włodarkiewicz
Reżyseria | scenografia | reżyseria światła: Justyna Łagowska
Adaptacja | dramaturgia: Daria Sobik
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka | piosenki: Rafał Matuszak
Choreografia: Milena Czarnik
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Premiera: 18 maja 2024, Duża Scena

Występują:
Jolanta Jackowska
Maria Gładkowska
Łukasz Gosławski
Gracjan Kielar
Maciej Kobiela
Michał Kruk
Halszka Lehman
Rozalia Rusak
Paulina Walendziak
Antoni Włosowicz (gościnnie)

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 40 z przerwą

Wszyscy jesteśmy dziwni
Karolina Sulej w swoim zbiorze reportaży „Wszyscy jesteśmy dziwni” opowiada historię Coney Island – wyspy, dzielnicy Nowego Yorku, wyjątkowego zagłębia sideshows i freakshows, cyrków, ale nie monumentalnych – z rozmachem, ogromną widownią, scenografią i rekwizytami, lecz cyrków kameralnych – niskobudżetowego show na boku, gdzie wystawiano na widok publiczny to, co niecodzienne: osobliwe przedmioty i ludzi o wyjątkowym wyglądzie lub umiejętnościach. W spektaklu stworzono przestrzeń dla nienormatywnych opowieści, nie znajdujących często miejsca w nurcie medialnego mainstreamu, Ameryki nieznanej, osób wykluczonych przez system, m.in. z powodu niepełnosprawności i wrodzonych wad, które uniemożliwiają im wtopienie się w idealny obraz społeczeństwa amerykańskiego snu. Realizatorzy oddają głos wyrzuconym poza nawias idealnie zunifikowanego społeczeństwa i zachęcają, aby uczyć się od nich prawdziwej odwagi, pasji, miłości i eksplorowania piękna nieuzależnionego od wartości rynkowej.
Coney Island było krzywym zwierciadłem, w którym przeglądała się cała Ameryka, ze wszystkimi swoimi pragnieniami, tajemnicami, sprzecznościami i wyobrażeniami. Analizując strategie dramaturgiczne cyrkowych performansów, wykorzystujących bezpośredni kontakt charyzmatycznych artystów z oczarowaną publicznością, ukazano czuły świat barwnych postaci i wyjątkowych bohaterów, którzy balansując na granicy utopijnej iluzji, odkrywają przed widzami lęki, niepokoje, tęsknoty i marzenia. Z uśmiechem na ustach sugerują, że – przy odpowiednim nastawieniu – pozornie niemożliwe staje się realne; opowiadają o drodze do akceptacji swojej odmienności, a wręcz o nadawaniu jej ekscentrycznej wzniosłości, wyjątkowości, aury czegoś niesamowitego. Coney Island jest dla nich miejscem, w którym odnaleźli akceptującą ich wspólnotę i poczucie własnej wartości.

„Wszyscy jesteśmy dziwni” to uniwersalna opowieść o wspólnocie czerpiącej siłę ze swojej wewnętrznej różnorodności, o trosce, o człowieczeństwie. O utopii, w której mogą spotkać się wszyscy niemający możliwości stawać do wyścigu. O świecie, w którym każda słabość przy zmianie narracji może stać się siłą. I który dzięki wspólnym staraniom i wzajemnej empatii, może wydawać się czasem na wyciągnięcie ręki.

***

Spektakl realizowany w ramach projektu „Nowy i Młodzi”.

Olga Ciężkowska i Anna Mazurek odebrały w 2021 roku nagrody za reżyserię i dramaturgię w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Spektakl został również uhonorowany nagrodą GRAND PRIX 13. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr”; jury w składzie: Elżbieta Malczewska-Giemza, Tomasz Domagała i Maciej Nowak, spośród siedmiu konkursowych realizacji debiutujących reżyserów, przyznało nagrodę główną Oldze Ciężkowskiej „Za wykreowanie wieloznacznej scenicznej metafory współczesnego świata oraz oddanie głosu wykluczonym”. W podsumowaniu sezonu 2021/2022, w rankingu „NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2021/2022″ Miesięcznik TEATR uznał Olgę Ciężkowską ze spektaklem „Wszyscy jesteśmy dziwni” za NAJLEPSZY DEBIUT REŻYSERSKI.

Autor: Karolina Sulej
Reżyseria: Olga Ciężkowska - AST Kraków
Adaptacja i dramaturgia: Anna Mazurek - AST Kraków
Scenografia/ kostiumy/ multimedia: Gabriela Porada - ASP Łódź
Muzyka: Maja Luxenberg
Kurator projektu „Nowy i Młodzi”: Remigiusz Brzyk
Inspicjent: Teresa Hajman
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Prapremiera: 3 grudnia 2021 r., Mała Scena

Występują:
Barbara Dembińska
Magdalena Kaszewska
Paulina Walendziak
Katarzyna Żuk
Sławomir Sulej

Czas trwania: 1 godzina i 45 minut bez przerwy

Wszystko o kobietach
Wszystko o kobietach pisał Miro Gavran, myśląc o scenie. Jego komedia należy do nurtu tych dobrze skrojonych, z napięciem godnym thrillera, dowcipnym dialogiem i postaciami bliskimi współczesności. Historia o piętnastu kobietach w różnym wieku to swoiste studium kobiecej natury, opisane męskim okiem i ręką. Najistotniejszym elementem sztuki chorwackiego dramatopisarza są emocje przekazywane w prosty, ale interesujący sposób.

Jak mówi Piotr Bikont, spektakl powstał przede wszystkim „ku uciesze i lekkiemu wzruszeniu widza”. W realizacji komedii reżyser stawia na formę, która jego zdaniem „mimo swej zawiłości łatwa do rozszyfrowania nie jest, daje widzowi pewną dodatkową satysfakcję działania intelektualnego, które wykracza poza rozumienie tych prostych i banalnych historii”.

Miro Gavran – najwybitniejszy współczesny pisarz chorwacki, laureat prestiżowej nagrody „Central European Time” dla najlepszego dramatopisarza Europy Środkowej. Autor dramatów (Antygona Kreona, Szekspir i Elżbieta, Mąż mojej żony), powieści dla dorosłych i młodzieży, scenariuszy filmowych i słuchowisk radiowych.

Autor: Miro Gavran
Przekład: Anna Tuszyńska
Reżyseria: Piotr Bikont
Scenografia: Aleksander Janicki
Kostiumy: Zuzanna Markiewicz
Światło: Kornel Luczek

Premiera: 14 czerwca 2013 roku, Mała Scena

Występują:
Mirosława Olbińska
Katarzyna Żuk
Joanna Fidler (gościnnie)

Sugerowany wiek odbiorcy powyżej dwunastu lat.

Czas trwania: 1 godzina i 40 minut

Zakończenie 43. Festiwalu Szkół Teatralnych (Duża Scena)
ORGANIZATOR
Szkoła Filmowa w Łodzi

WSPÓŁORGANIZATORZY
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia w Bytomiu
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu
Akademia Teatralna w Warszawie
Akademia Teatralna w Warszawie Filia w Białymstoku
Teatr Studyjny w Łodzi
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
Narodowe Centrum Kultury

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025
Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łodzi

PATRONATY HONOROWE
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wojewoda Łódzki Dorota Ryl
Marszałek Województwa Łódzkiego Joanna Skrzydlewska
Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska

PARTNERZY
Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatr Szwalnia, Medicus Clinic, TOYA, Opus Film, Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP, Uniwersytet Łódzki, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Związek Artystów Scen Polskich ZASP, Agencja Dramatu i Teatru ADiT, MPK Łódź, Klub P29

PATRONATY MEDIALNE
TVP Kultura, Dziennik Łódzki, TVP Łódź, TVP INFO, Radio Łódź, TV Toya, Dziennik Teatralny, E-Teatr.pl, Chodźże Do Teatru, Teatralny.pl, Teatr Dla Wszystkich

Autor oprawy graficznej 43. FST: Krzysztof KUKI Iwański

Zmęczone
W teatrze wyjątkowym wita
na wyjątkowym dziś spektaklu
Kto taki? My – biurowa świta
na cały, pół i ćwierć etatu.

I śpiewamy wszyscy razem:
 
My to zmęczone, my nieważne
I my nieważne, jak zmęczone
A my nieważne, jak nieważne
Bo my zmęczone, to zmęczone!

Tak. Będziemy śpiewać! A o czym?

O tym, dlaczego zostajemy w pracy po godzinach.
Dlaczego wchodzimy w kolejne projekty, choć nasze ciała nie dają już rady.
Dlaczego regularnie układamy w głowie treść wypowiedzenia i za każdym razem mentalnie zgnieciony papier trafia do kosza rzutem za trzy punkty.
Dlaczego znosimy wielogodzinne rozmowy i spotkania z dyrekcją, choć przecież „this could be an email”.
Dlaczego na każdym popremierowym bankiecie już po kwadransie zapominamy, co to była za mordęga, i cieszymy się z sukcesu.

Dlaczego?

Bo kochamy swoją pracę!
Niemożliwe?
W teatrze wszystko jest możliwe.
W teatrze pracujesz nie dla pensji, lecz z lojalności.
Teatr to marzenie, to misja, to przyjemność, to rozwój,
to awans społeczny o smaku tortu pistacjowego.
I co z tego, że nie jesteś jak „córka koleżanki twojej mamy”?
Nic z tego.
Robimy o tym spektakl.
Z miłości do teatru.
Z piosenkami.
Niech wszyscy się dowiedzą, jak jest. I jak może być.
Dotkliwie, czule i śmiesznie.
Niemożliwe?
W teatrze wszystko jest możliwe!

***

Autorka: Daria Sobik
Reżyseria: Joanna Drozda
Scenografia | video | reżyseria światła: Michał Głaszczka
Kostiumy: Jola Łobacz
Choreografia: Bartek Dopytalski
Teksty piosenek: Joanna Drozda | Michał Głaszczka
Muzyka | kierownictwo muzyczne: Michał Łaszewicz
Asystent reżysera: Adam Mortas
Inspicjentka: Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Premiera: 22 listopada 2024 r., Mała Scena

Występują:
Sylwia Achu (gościnnie)

Michał Badeński
Monika Buchowiec
Przemysław Dąbrowski
Adam Mortas
Mirosława Olbińska
Rozalia Rusak

Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 40 minut bez przerwy

ZRÓBMY SOBIE BAJKĘ! - familijny spektakl improwizowany na Dzień Dziecka
Jedyna bajka, która powstaje tu i teraz, a o przebiegu akcji decydują Wasze pociechy!
Kim będą bohaterowie? Kogo spotkają na swojej drodze? - to będzie zależało tylko od ich wyobraźni.
Chętne dzieci będą mogły wziąć również aktywny udział w spektaklu i zagrać razem z nami na Dużej Scenie Teatru Nowego!
Gwarancja doskonałej zabawy zarówno dla najmłodszych, jak i rodziców!

Występują: Jolanta Jackowska, Michał Kruk, Konrad Michalak, Adam Mortas i Antoni Włosowicz.

Bilety wstępu na spektakl: 50 zł | Czas trwania 1h 15 min.

***

A jeśli zabawy teatralne (obok wspaniałej rozrywki) to marzenie lub pasja Waszych dzieci - dodatkowo zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach z podstaw improwizacji dla najmłodszych.
Liczba miejsc na spektakl z warsztatami jest ograniczona, więc spieszcie się z tym wyjątkowym prezentem!
Najmłodsi w tym świątecznym dniu będą mogli zostać aktorami impro!
Poznają proste gry improwizowane, które nie tylko gwarantują doskonałą zabawę, ale również rozwijają wyobraźnię i świadomość sceniczną.
Obiecujemy, że będzie to niezapomniany Dzień Dziecka!

Warsztaty poprowadzą: Konrad Michalak i Adam Mortas.
Orientacyjna godzina rozpoczęcia zajęć: 13:30; I piętro - foyer dywanowe Dużej Sali.
Rodzice w tym czasie będą mogli skorzystać z dobrodziejstw kawiarni NOVA.

Bilety wstępu na spektakl z warsztatami: 100 zł (dopłata za warsztaty obowiązuje tylko dzieci) | Czas trwania 1h

Złodziej
spektakl w nowej obsadzie

Po uroczystej kolacji John i Barbara wraz z przyjaciółmi Jenny i Trevorem wracają do luksusowego domu na wsi. Okazuje się, że zostali okradzeni. Telefon jest głuchy, Barbara przeholowała z alkoholem, a niebezpieczeństwo wciąż wisi w powietrzu. Tym razem przyjaciół nie połączy cocktail-party, ale wspólne zagrożenie. Kiedy zapada wieczór, na jaw wychodzą fakty, które bohaterowie woleliby ukryć. Co jest w sejfie? Dlaczego Trevor zawsze przegrywa, a Barbara ukrywa swój akt urodzenia? Co kryje się w medalionie? Czy nie skradziono czegoś cenniejszego od klejnotów i pieniędzy? Spektakl bawi, iskrząc błyskotliwymi żartami.

Brawurowe zwroty akcji prowadzą do zaskakującego finału. Z wartkiej fabuły wyłania się również refleksja: czy nasze sekrety nie wpływają na relacje z innymi? Pytanie stawia Eric Chappell, autor Złodzieja, twórca scenariuszy kasowych angielskich seriali komediowych oraz sztuk teatralnych, laureat nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej.

Autor: Eric Chappell
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Marek Pasieczny
Scenografia: Barbara Wesołowska-Kowalska
Kostiumy: Sławomir Smolorz
Muzyka: Tomasz Łuc
Asystentka reżysera: Jolanta Jackowska

Premiera: 7 maja 2010 roku, Duża Scena

Występują:
Jolanta Jackowska (Jenny)
Agnieszka Korzeniowska (Barbara)
Paweł Audykowski (John)
Piotr Seweryński (Trevor)
Konrad Michalak (Spriggs)

Czas trwania: 2 godziny i 40 minut z przerwą

Sugerowany wiek odbiorcy powyżej czternastu lat.

Skip to content